“Goedendag, ik wil jullie hartelijk danken voor de kundige begeleiding in het professionaliseringstraject van ons toezicht. Mede dankzij de hulp van jullie hebben we een heldere, herijkte visie waar we mee verder kunnen.” – Voorzitter van de Raad van Toezicht van Stichting Fluenta. 

Het begin van de professionaliseringsvraag

Benieuwd wat hier aan vooraf is gegaan? De Raad van Toezicht van Stichting Fluenta, met twintig basisscholen in de regio Nieuwegein, vroeg ons een voorstel te doen voor de begeleiding bij de professionalisering van bestuur en toezicht. Na wisseling van de samenstelling ontstond de behoefte om hun visie en werkwijze te herijken en vast te leggen in een toezichtkader.  

Visie als basis

Een visie is de basis; voor toezicht, bestuur, rolopvatting, rolgedrag, rolbewustzijn, et cetera. De vraag ‘Hoe willen wij als raad toezichthouden op deze organisatie?’ staat centraal bij professionalisering van bestuur en toezicht. In gesprek met de leden van de raad hebben wij opgehaald wat de belangrijkste uitgangspunten op toezichthouden zijn, en vanuit welke waarden de Raad van Toezicht (RvT) wil toezichthouden. Deze uitgangspunten werden door ons uitwerkt in een concept visie. 

Fluenta’s visie en toezichtkader

Eenmaal de visie goed in beeld, zijn we in gesprek gegaan met de raad over de vertaling van deze visie naar werkwijze; hoe vul je de verschillende rollen van toezicht in? Welk gedrag verwachten we van elkaar? Welke afspraken maken we hierover? Waar houden we toezicht op? Wanneer zijn we tevreden? Door onder andere deze vragen met elkaar te verkennen, resulteerde dit voor Fluenta in een hernieuwde visie en werkwijze. Deze hebben zij vervolgens kunnen vertalen naar een actueel en werkbaar toezichtkader. 

Professionalisering is maatwerk

Een traject voor professionalisering van bestuur en toezicht, is altijd maatwerk. Afhankelijk van jouw vraag bespreken we welk instrument of evaluatietool het beste past. Benieuwd hoe wij je kunnen ondersteunen in de professionalisering van jouw Raad van Toezicht 

De stappen bij Stichting Fluenta

We kozen voor twee goed voorbereide dialoogsessies. Achtereenvolgens gingen we de volgende punten langs: 

  • Visie op bestuur en toezicht. Wie willen we zijn als raad? Welke kijk (denk aan waarden en uitgangspunten) hebben we op goed intern toezicht? En: Hoe werken we samen in deze Raad van Toezicht? 
  • Rollen, taken en verantwoordelijkheden in kaart brengen. Dit deden we aan de hand van de rollen van een toezichthouder en metaforen. Denk daarbij aan vragen zoals: Hoe is het werk verdeeld? Wie voert welke taak uit? Welke metafoor past het best bij hoe jij je rol invult? 
  • Doorwerking van de visie in commissiewerk. Denk aan taak en functie, en reglement. Hoe kan de kennis van de Raad van Toezicht optimaal benut worden door het werken in een commissie? Hoe werkt een commissie ten opzichte van de gehele Raad van Toezicht? 
  • Inventarisatie van het instrumentarium. Dit betrof zowel het wenselijke als het verplichte instrumentarium, op operationeel, tactisch en strategisch niveau. 

Het resultaat

Door bovenstaande stappen, kwam Fluenta aan het einde van dit traject tot het volgende resultaat: 

  • Een visie op toezicht en bestuur.
  • Een vertaling van die visie naar het toezichtkader.  
  • Een opzet over het werken met commissies.  
  • Afspraken over de verdere professionalisering van het toezicht, en over de doorwerking in de andere instrumenten. 

Ook een stap maken in de professionalisering van jouw Raad van Toezicht?

Met onze begeleiding hebben we de Raad van Toezicht van Fluenta een stap verder kunnen helpen. We voegen dus iets toe, zodat een Raad van Toezicht vervolgens weer zelfstandig verder kan. Wil je ook door ons begeleid worden bij het professionaliseren van jouw toezicht? Neem gerust contact met ons op! 

Deel via social media:

Lees verder

Filter

BlogSearch

Krapte op de arbeidsmarkt. Wat betekent dat voor jou als kandidaat?

Leidinggevenden onderwijs hebben het voor het kiezen op de arbeidsmarkt. Maar stel jezelf wel eerst een paar belangrijke vragen voor je deze markt (weer) op gaat.
BlogSearch

Hoe vind je nou die directeur voor jouw school?

Als je hier bent aanbeland, weet jij ook: directeuren in het primair onderwijs zijn schaars. Wij als ScoliX hebben in maart ’23 zelfs nog een conferentie gegeven over dit schoolleiderstekort. Wellicht sta jij als bestuurder ook met lege handen omdat je net zo min weet waar je ze voor jouw scholen vandaan moet halen. Herkenbaar?
BlogSearch

Val op met een goede video-sollicitatie of pitch

Hoewel het in het onderwijs nog niet heel populair is, ontvangen we toch steeds vaker video-sollicitaties. Met een video presenteer je jezelf anders. Het is een prima...