Als je hier bent aanbeland, weet jij ook: directeuren in het primair onderwijs zijn schaars. Wij als ScoliX hebben in maart 2023 zelfs nog een conferentie gegeven over dit schoolleiderstekort. Wellicht sta jij als bestuurder ook met lege handen omdat je net zo min weet waar je ze voor jouw scholen vandaan moet halen. Herkenbaar?

Met een slagingspercentage van 97% krijgen wij het keer op keer voor elkaar om een passende directeur te vinden voor onze opdrachtgevers. Hoe doen we dat? Het antwoord op die vraag ligt deels in de data die we verkregen hebben uit onderzoek dat we door de Intelligence Group hebben laten uitvoeren. En een ander deel is meer dan 14 jaar expertise. Hoe groot is deze groep directeuren? Hoe bereik je deze doelgroep? Via welke kanalen benader je ze? We delen graag een paar van deze gegevens met je, zodat jij een aantal mooie troeven in handen hebt.

Tip 1: Benader de directeuren primair onderwijs actief

Zoals ook in het begin van deze blog werd vermeld: ervaren directeuren zijn schaars. Maar hoe schaars precies? Om in de termen van de onderzoeksresultaten te blijven: ‘extreem schaars’, namelijk 7:1. Dat betekent dat er voor elke 7 vacatures 1 actief werkzoekende directeur is met minimaal 5 jaar ervaring. En dit gaat de komende jaren oplopen naar 10:1. Geen fraai vooruitzicht.

Bovendien, van de totale doelgroep, zijn er landelijk slechts 750 personen op zoek naar een nieuwe baan. Hiervan zijn er 160 echt actief zoekend, de rest is latent op zoek.

Vanuit deze gegevens zou je dus kunnen stellen: benader je doelgroep actief, bijvoorbeeld via gerichte sociale media advertenties, want hier valt nog wat te halen! Wij doen dit ook en benaderen directeuren zowel op de -door de Intelligence Group – geadviseerde vakinhoudelijke websites als sociale mediakanalen. Hiervoor gebruikt onze online marketeer Bruno doelgroeptargeting in een op maat gemaakte online campagne.

Tip 2: Zet de belangrijkste pullfactoren en arbeidsvoorwaarden in

En wat vertel je dan inhoudelijk, als je deze doelgroep actief gaat aanspreken? Juist: de belangrijkste aspecten bij de keuze voor een nieuwe werkgever. Oftewel: de belangrijkste pullfactoren en arbeidsvoorwaarden. Dat kan van alles zijn. Denk bij pullfactoren aan zaken zoals acceptabele werkdruk, uitdaging in de functie, werksfeer of inhoud van de baan. Arbeidsvoorwaarden kunnen zijn: flexibele werktijden, mogelijkheid tot thuiswerken of een studie- en opleidingsbudget.

Heb jij in beeld wat jij de directeuren vanuit jouw organisatie te bieden hebt? ScoliX heeft inzichtelijk wat de top 10 pullfactoren en top 10 arbeidsvoorwaarden zijn voor deze doelgroep. We verklappen er eentje die in elk geval in 1 van deze twee lijstjes in de top 3 staat: een goed salaris. Dus zorg dat je in je communicatie meeneemt wat je de directeuren concreet op dit vlak qua inschaling te bieden hebt!

3) Tip 3: Weet tegen wie je het hebt

Enig idee hoe de doorsnee directeur primair onderwijs eruit ziet? Oud, jong? Man, vrouw? Junior, medior of senior? Welke studierichting heeft hij of zij gedaan? Of welke ambities en interesses? En dan bedoelen we niet jouw ideale plaatje van je gewenste directeur, maar de gemiddelde directeur in de praktijk. Zonder deze inzichten, kan je je communicatiestijl daar niet op aanpassen.

Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde ervaren directeur primair onderwijs 48 jaar is. Verder wil deze gemiddelde directeur niet langer dan 32 minuten reizen, dus stem je doelgroeptargeting daarop af. Zo bezitten we over meer data die maakt dat we de doelgroep heel gericht kunnen aanspreken.

Open hand met 3 poppetjes met vraagtekens

ScoliX weet waar de directeuren primair onderwijs zitten en hoe deze te benaderen

Dus: ken je doelgroep en benader deze actief. Met deze informatie kan je dat hopelijk een stuk gerichter doen. Natuurlijk hebben we nog veel meer data opgehaald. We weten goed waar de voorkeuren van directeuren primair onderwijs naar uitgaan en waar ze te vinden zijn. Dit gebruiken we zoals gezegd dan ook voor online wervingscampagnes. Ben je bestuurder en wil je meer weten over hoe directeuren geworven moeten worden, en hoe ScoliX die target? Bel voor een afspraak, kom een kop koffie drinken en we vertellen je er (bijna) alles over!

Deel via Social media

Lees verder

Filter

BlogSearch

Krapte op de arbeidsmarkt. Wat betekent dat voor jou als kandidaat?

Leidinggevenden onderwijs hebben het voor het kiezen op de arbeidsmarkt. Maar stel jezelf wel eerst een paar belangrijke vragen voor je deze markt (weer) op gaat.
BlogConsult

Fusiebegeleiding: van voorwerk tot fusiefeestje. 5 tips

Mijn eerste fusie maakte ik mee als voorzitter van de GMR van een van de hogescholen die later InHolland werden. Daar ervoer ik al hoe complex dit soort processen is en hoe belangrijk...
BlogConsult

Interne evaluatie Raad van Toezicht

Doet u als Raad van Toezicht of toezichthoudend bestuur twee keer per vier jaar een interne evaluatie? Veel Raden blijken enige verlegenheid te hebben met de aanpak....