Zijn het de ware (school)leiders die opstonden toen we terechtkwamen in de intelligente lockdown en de stroom aan veranderingen daarna?

Welke besluiten nemen deze leiders, hoe pakken ze het aan? Maar bovenal: Waaróm kiezen zij voor wat ze doen? Welke drijfveren worden aangesproken? En welke kernwaarden blijven overeind?

overleg tussen collega's

Belronde

Voor mij en mijn werkzaamheden als consultant hadden de veranderingen en opgelegde regels direct invloed. Ineens werkte ik meer vanuit huis, werd het contact met mijn collega’s anders en was ik veel aan het (video)bellen. Ook verzorgde ik online de lessen voor de schoolleidersopleiding. Het bracht enerzijds een bepaalde efficiency met zich mee, maar anderzijds miste (en mis) ik het echte contact met de ander.

Als consultant werd ik nieuwsgierig: hoe deden de schoolleiders dit in deze eerste periode? Ik heb een belronde gehouden en heb ze bevraagd. Het is interessant om te zien dat de schoolleiders die dicht bij hun eigen kernwaarden en drijfveren blijven het beste in staat zijn te anticiperen op de (aangekondigde) veranderingen. Niet alleen op de praktische toepassing van de opgelegde regels, maar nog meer op de manier waarop zij in verbinding staan met hun team, de ouders en de leerlingen.

Leiding geven aan verandering

Het lukt deze leiders de veranderingen snel door te voeren zonder de onderwijskwaliteit uit het oog te verliezen. Ze doen dit vanuit visie en het lijkt ze gemakkelijk af te gaan. Wat is hun ‘geheim’? Waarom zijn zij in staat om hun team door deze verandering heen te leiden? Een belangrijke succesfactor is een goed ontwikkelde emotionele intelligentie. Het helpt de schoolleider dichtbij zichzelf, zijn kernwaarden en drijfveren te blijven. Vanuit dit authentiek leiderschap heten zij de nieuwe situatie welkom, maar nog meer zichzélf. Het geeft ze de rust en ruimte om het team te helpen zich aan te passen aan de nieuwe situatie. Oude gewoontes los te laten en nieuwe te omarmen.

Niet herkenbaar?

Niet helemaal herkenbaar of misschien zelfs helemaal niet? Ik daag je uit om jezelf de volgende vragen te stellen: Ken jij jezelf? Weet je wat jou drijft en vanuit welke kernwaarden je werkt? Wat gebeurt er met jou als de wereld ineens verandert? Wat gebeurt er in het team? Wat vraagt dit van jouw leiderschap? Ben jij er voor hen? Als gediplomeerd professional coach ga ik graag met je op zoek naar antwoorden.

Mail Don
Deel via social media:
  Don Koehorst, consultant/recruiter

Downloads / Brochures

ScoliX bestaat uit een hecht en betrokken team van consultants en ondersteuners. Onze consultants hebben stuk voor stuk een onderwijsachtergrond.

Lees verder

Filter

BlogConsultVerhalen

Tijd en Toezicht

Ik wilde het al heel lang, een blog schrijven over tijd en toezicht. Maar ik had er steeds de tijd niet voor… Wie deze redenering herkent moet vooral even doorlezen, wie niet ontmoet ik graag! Toezichthouden kost tijd: op basis van 20 jaar advieswerk met Raden van Toezicht in het onderwijs houd ik u graag enkele filosofische noties en praktische vragen voor over ‘tijd’ en hoe tijd en toezicht zich verhouden.
BlogInterim

Zo matchen wij de juiste interim-manager onderwijs

U heeft plotseling behoefte aan een interim-leidinggevende. Er is haast bij, maar u wilt ook een passende kandidaat. Lees hier hoe wij snel de beste kandidaat leveren en u ontzorgen als u onder (tijds)druk staat.
BlogConsult

Honorering toezichthouders: een gevoelig thema

Steeds vaker krijgen we de vraag of toezichthouden nog wel vrijwilligerswerk is of dat het inmiddels een professionele rol is geworden met een belangrijke maatschappelijke verantwoordelijkheid. En, hoort daar dan ook niet een evenwichtige honorering bij?