Laten we eerlijk zijn: het opzetten van integrale kindcentra, kortweg IKC’s, gaat nog niet zoals we het zouden willen. Een ononderbroken ontwikkelingspad voor kinderen van 0 tot 12 jaar: het zou kunnen bijdragen aan de vermindering van kansenongelijkheid. Geen wonder dat de verwachtingen hoog zijn en dat de aandacht voor integrale kindcentra de afgelopen tijd sterk is toegenomen! Maar hoe ga je IKC’s realiseren?

Het IKC landschap

Sinds het begrip ‘integrale kindcentra’ bestaat, dat is al een kleine twee decennia, zijn er -zeker op papier- honderden combinaties van kinderopvang en basisscholen opgezet. De ambities nemen toe en hier en daar zien we in de praktijk ook zeker al mooie IKC’s ontstaan. Het complete plaatje van integrale kindcentra is echter nogal variërend; van succesvol tot papieren tijger, of ergens daartussenin.

De vier succesfactoren van geslaagde IKC’s

De afgelopen periode hebben we diverse organisaties begeleid in het opstarten van integrale kindcentra. We hebben IKC’s mede-opgezet en diverse kinderopvang en basisscholen bij elkaar ondergebracht. Wat zien we bij de IKC’s die slagen? We delen de -naar ons idee- 4 belangrijkste factoren met je:

1) Leiderschap binnen de IKC’s

Zowel de kinderopvang als het basisonderwijs kunnen het beste onder de leiding van 1 directeur-bestuurder of schooldirecteur vallen. Is het integrale kindcentrum in handen van 2 personen met gescheiden taken? Dan staat de samenwerking al 1-0 achter. Dat geldt ook voor het stafbureau en centrale diensten: gemeenschappelijkheid wordt niet bereikt als de kinderopvang in het stafbureau een vreemde, niet geïntegreerde eend in de bijt is.

2) Draagvlak en cultuur voor inhoudelijke IKC doelstellingen

Wil je een succesvol IKC opzetten, dan zal het management de organisatie bij de hand moeten nemen. Laat pedagogisch medewerkers en leerkrachten samenwerken aan optimale condities voor het kind. Dat begint met elkaar te leren kennen en de mogelijkheden met elkaar te ontdekken. Mooie doelstellingen op papier horen te leven en dat gaat nou eenmaal niet vanzelf.

Groep kinderen die een strandbal omhoog houden

3) Regel de praktische zaken

Dit klinkt als laaghangend fruit, en blijkt in de praktijk nog vaak een flinke klus. Drie voorbeelden die je vast bekend in de oren klinken: Ten eerste, wanneer kom je bij elkaar? Vergaderen direct na schooltijd kan met de kinderopvang niet, wat juist op dat moment is het daar spitsuur. Ten tweede: Welke faciliteiten mag de BSO gebruiken? (Want: “blijf uit mijn lokaal!”) En ten derde: Hoe regel je de schoolvakanties? Ook in die periode gaat de kinderopvang namelijk

4) Erken de verschillen in beide werelden

Denk aan onderscheiden wetgeving, inrichtingseisen, twee cao’s, gescheiden bevoegdheidsregelingen, en, met twee verschillende inspecties, zijn zelfs de methodieken van kwaliteitsbewaking verschillend. Hier kunnen de medewerkers van IKC’s weinig aan doen. Begin in elk geval met het (h)erkennen van deze verschillen! Een optie is om te kijken of je, op basis van de vele artikelen die hierover geschreven zijn, de verschillen kan verkleinen en om kan zetten in beleid.

Begeleiding bij het opzetten van een IKC

Wellicht voelt dat laatste punt als te veelomvattend om als één (toekomstig) IKC op te pakken. In dat geval kunnen wij adviseren over hoe je daarmee omgaat. We zijn al lang in het onderwijs en de kinderopvang actief en zijn in staat zaken zodanig op elkaar af te stemmen, dat een IKC onder onze begeleiding goed kan gaan functioneren. Benieuwd naar wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op en informeer gerust! We staan je met alle plezier te woord.

Deel via Social media

Lees verder

Filter

BlogConsult

Innovatie door interne inspiratie: Het geheim van blijvende schoolleiders

Het schoolleiderstekort is hoog en je bent als bestuurder op zoek naar oplossingen voor dit fenomeen in jouw organisatie. Je besluit om potentiële schoolleiders intern op te leiden, maar loopt daarbij tegen uitdagingen aan die je eerder niet had verwacht. Want eenmaal opgeleid, hoe houd je je opgeleide schoolleiders binnenboord? In dit blog geven we je het antwoord!
BlogSearch

Val op met een goede video-sollicitatie of pitch

Hoewel het in het onderwijs nog niet heel populair is, ontvangen we toch steeds vaker video-sollicitaties. Met een video presenteer je jezelf anders. Het is een prima...
BlogInterim

Interimmers: ‘de combi inhoudelijke expertise en menselijke maat bij ScoliX is uniek’.

U heeft plotseling behoefte aan een interim-leidinggevende. Er is haast bij, maar u wilt ook een passende kandidaat. Lees hier hoe wij snel de beste kandidaat leveren en u ontzorgen als u onder (tijds)druk staat.