Werving en selectie in tijden van schaarste valt niet mee. En als u dan aan het einde van de rit ook nog met lege handen staat is dat heel vervelend: het kost tijd en geld en uw organisatie of school zit nog steeds zonder een nieuwe collega.

handen schudden

3 factoren voor succesvolle werving en selectie

Er zijn drie belangrijke factoren die bijdragen aan een succesvolle werving en selectie:

  • de functie-eisen
  • de vacaturetekst
  • ‘slimme’ online wervingscampagnes
Bekijk onze pagina Search

De functie-eisen: less is more

Natuurlijk zoekt u het liefst naar de ideale kandidaat met precies die ervaring, diploma’s en capaciteiten die u belangrijk vindt. Maar dat valt niet mee in de huidige arbeidsmarkt. Ondanks dit gegeven blijkt uit recent onderzoek “dat slechts 35% van de werkgevers alleen in extreme noodsituaties bereid is om het eisenpakket aan te passen” (Pro Contact, 2022).

Wat gebeurt er als u wél uw eisen bijstelt en alleen datgene vraagt wat écht nodig is? Als u alleen dat vraagt wat iemand écht in huis moet hebben voor deze specifieke functie? Uw focus verandert en u gaat uit van de minimumeisen die een kandidaat mee moet nemen voor deze functie. U kiest dan wellicht niet voor de 100% match, maar voor bijvoorbeeld de 75%. Dus een prima nieuwe collega die op termijn een 100% match zal zijn. Stel uzelf deze vragen voordat u de functie-eisen herformuleert:

  • Wat is de opdracht voor deze nieuwe collega?
  • In welke context komt deze persoon te werken?
  • Wat moet de nieuwe collega in ieder geval kunnen?

De vacaturetekst: belangrijk voor succesvolle werving en selectie

Met een wervende en specifieke vacaturetekst trekt u meer aandacht en dus meer kandidaten. Focus op functie-inhoud en vraag wat écht nodig is. Een paar tips om een goede vacaturetekst te schrijven:

  • Vertel eerst wat de functie leuk of interessant maakt en waarom iemand juist bij uw organisatie of school moet solliciteren. Geef een schets van de werksfeer.
  • Verplaats u in de kandidaat. Wat houdt hem bezig? Wat motiveert haar?
  • Benoem kort en duidelijk de opdracht voor de komende periode, de kenmerken van de organisatie en wat de organisatie te bieden heeft.
  • Gebruik toegankelijke taal, dus geen containerbegrippen of (vage) managementtermen. Maximaal 5 opsommingstekens.
  • Benoem alleen de echt noodzakelijke competenties en eisen. Ook maximaal 5 opsommingstekens.
Social media kanalen die uit een laptop komen

‘Slimme’ campagnes voor een succesvolle werving en selectie

Bij goede werving mag ook een ‘slimme’ online campagne niet ontbreken. Het begint met een vacaturetekst die woorden bevat waarop online veel gezocht wordt. De beste kandidaten werft u door de campagne gericht te vertonen aan mensen die in grote mate aansluiten bij het profiel (targetting). Dat betekent zichtbaarheid van de vacature op de juiste kanalen en de juiste tijd.

Werven is ons vak

Bent u enthousiast geworden en wilt u zelf een werving- en selectietraject op maat? Wij ondersteunen al jaren naar tevredenheid opdrachtgevers bij het vinden van leidinggevenden in het onderwijs en doen dat ook graag voor u. Interesse of meer vragen?

Deel via social media:

Benieuwd naar ons team?

ScoliX bestaat uit een hecht en betrokken team van consultants en ondersteuners. Onze consultants hebben stuk voor stuk een onderwijsachtergrond.

Lees verder

Filter

ReferentiesReferenties Interim

Interim-voorzitter CvB

"ScoliX begreep wat wij nodig hadden."
BlogConsultVerhalen

De dilemma’s van een toezichthouder, consult van ScoliX biedt uitkomst.

U heeft plotseling behoefte aan een interim-leidinggevende. Er is haast bij, maar u wilt ook een passende kandidaat. Lees hier hoe wij snel de beste kandidaat leveren en u ontzorgen als u onder (tijds)druk staat.
ReferentiesReferenties Consult

Visie bestuur en toezicht | opstellen toezichtkader – OPOO

“Zonder begeleiding waren we niet zo snel zo ver gekomen.”