Een school of bestuur is nooit statisch. Er zijn fases van groei, consolidatie, vernieuwing of heroriëntatie. Een verandering in teamdynamiek, externe druk vanuit inspectie of ouders, of simpelweg de constatering dat het huidige leiderschapspatroon niet meer past bij de richting waar de organisatie naartoe wil. Op dat moment wordt werving geen uitvoerende taak, maar een strategisch vraagstuk.

Bij het schrijven van een functieprofiel is het voor ons dan ook belangrijk om die context te begrijpen. Wat gebeurt er binnen het team? Welke opgaven liggen er op tafel? Wat is het tempo waarin verandering haalbaar is? En welk type leiderschap is nodig om die beweging te dragen?

Wie op zoek gaat naar een nieuwe leider, zoekt iemand die écht past: in cultuur, dynamiek en ontwikkelfase. Dat is lastig te vangen in woorden, maar cruciaal voor een duurzame werving en selectie.

Context als kompas

De context goed op tafel krijgen zodat het kan werken als kompas. Dat doen we bij ScoliX door het voeren van gesprekken met verschillende functiegroepen, van leraren tot leidinggevenden, waardoor het profiel scherper wordt wat uiteindelijk een beter resultaat oplevert. Een werkwijze die vraagt om meer eigenaarschap, of juist om richting. Een bestuur dat ruimte wil geven en een team dat zich bewuster is van zijn eigen rol.

Die context is van grote waarde bij wervingen, juist omdat het richting geeft aan het type leiderschap dat nodig is. Samen maken we met deze aanpak expliciet wat vaak impliciet al voelbaar is. En het helpt kandidaten om zichzelf de juiste vraag te stellen: pas ik hier echt?

De kwetsbaarheid van de interne kandidaat

In veel teams werken mensen die zich willen ontwikkelen, twijfelen of nieuwsgierig zijn naar een volgende stap. Het is waardevol wanneer zij die stap durven zetten maar het vraagt om zorgvuldigheid. Een interne kandidaat staat immers niet op afstand: collega’s zijn gesprekspartners, observanten en misschien toekomstige werknemers.

Dit voegt een andere dimensie toe aan werving. Het proces is in dat geval minstens zo belangrijk als de uitkomst. In die begeleidende rol ligt voor ons een belangrijke verantwoordelijkheid, juist binnen onderwijsorganisaties die ontwikkeling willen stimuleren.

Werving als dialoog

Werving wordt door deze werkwijze ook een dialoog over leiderschap. Over vertrouwen. Over wat een team nodig heeft én wat het aankan. Over wat het team en de organisatie de kandidaat te bieden heeft.

In die dialoog ontstaat ruimte voor verrassing. Voor mensen die qua cv misschien niet voor de hand liggen, maar wel passen bij de fase waarin de organisatie zich bevindt. En soms ook: voor het inzicht dat de vacature een andere richting vraagt dan eerder gedacht.

Wanneer bestuurders, teams en kandidaten elkaar op dat niveau ontmoeten, ontstaat er beweging, ongeacht wie uiteindelijk de leidinggevende wordt.

Tot slot

Bij ScoliX werken we vanuit die overtuiging. We zien onszelf niet als leverancier van kandidaten, maar als gesprekspartner in een fase die cruciaal is voor de ontwikkeling van scholen en besturen. Daarom beginnen we altijd met luisteren en bouwen we van daaruit verder. In de afgelopen jaren hebben we een groot aantal kandidaten mogen bemiddelen, waarvan 84% na vier jaar nog steeds met veel plezier werkzaam is in dezelfde functie.

Meer weten over onze aanpak?

Klik hier!