In de krappe arbeidsmarkt moet u er alles aan doen om die ene goede kandidaat binnen te halen, want u kunt het zich niet veroorloven een goede kandidaat aan uw neus voorbij te laten gaan.

handen schudden

Ervaringen zijn bepalend

De ervaringen die kandidaten met u opdoen tijdens de selectiegesprekken zijn heel bepalend voor het besluit van de kandidaat om verder te willen in de sollicitatieprocedure. Deze ervaringen worden namelijk vertaald naar de cultuur binnen de organisatie. Met een matige werving & selectieprocedure doet uw organisatie zichzelf tekort en loopt u een goede kandidaat mis.

Zorg er dus voor dat uw kandidaten positieve ervaringen opdoen tijdens de sollicitatieprocedure, met andere woorden: een goede ‘candidate experience’.

Zo informeren wij onze kandidaten

Dit is belangrijk voor de kandidaat

De kandidaat

  • wil zich een beeld kunnen vormen van de school, de context, de uitdagingen of problemen en in het verlengde daarvan de opdracht;
  • moet tot zijn recht kunnen komen in een gesprek;
  • kan zich bij grote benoemingsadviescommissies (max. 4 personen) moeilijk een beeld vormen en zichzelf minder goed presenteren.

En dit kunt u doen als school

  • Het is niet alleen de school die kiest, ook de kandidaat kiest. Zorg dus voor een professionele uitstraling door ook je werving & selectietraject professioneel aan te pakken.
  • Met een goede procedure kun je ook goed inspelen op het proces van de kandidaat. Want het proces van de kandidaat loopt iets achter op het proces van de school: eerst oriënteren, dan selecteren.
  • Het gevoel speelt mee, voor de school maar ook voor de kandidaat.
  • Bied de kandidaat de nodige service en informatie. Laat ze niet zoeken en googelen, maar reik de informatie aan. Juist in deze veranderde markt.
  • Ondersteun de kandidaat om voor uw school te kiezen (of voor een sollicitatie op uw school) door een goede ‘employer branding’, maak de baan aantrekkelijk en toegankelijk.

Neem de beste kandidaat aan

Met een goede candidate experience vergroot u de kans dat u de beste kandidaat voor u zich kunt winnen en aan kunt nemen. Laat die goede kandidaat niet onnodig aan uw neus voorbij gaan!

Meer blogs lezen?
Deel via social media:
gekaderde foto inge haan
Inge Haan

sr. consultant & partner

Downloads / Brochures

ScoliX bestaat uit een hecht en betrokken team van consultants en ondersteuners. Onze consultants hebben stuk voor stuk een onderwijsachtergrond.

aangeven puzzelstuk

Aanpak Search

In de krappe arbeidsmarkt moet u er alles aan doen om die ene goede kandidaat binnen te halen, want u kunt het zich niet veroorloven een goede kandidaat aan uw neus voorbij te laten gaan.

Lees meer

Lees verder

Filter

BlogSearchVerhalen

Wist jij dit over de voorspellende waarde van cv en motivatiebrief?

Het cv en de motivatiebrief: ze zijn vaak het startpunt van een sollicitatie. Ze lijken alles te vertellen over een kandidaat – werkervaring, opleidingen, persoonlijke motivatie – maar wist je dat juist deze documenten nauwelijks voorspellend zijn voor succes in een functie?Volgens onderzoek (Van Iddekinge et al.,2019) ligt de voorspellende waarde van een goed gestructureerd interview veel hoger dan die van een cv. Met andere woorden: wie je echt bent en hoe je in bepaalde situaties handelt, zegt veel meer over je toekomstige prestaties dan een opsomming van je werkervaring.
BlogSearch

Val op met een goede video-sollicitatie of pitch

Hoewel het in het onderwijs nog niet heel populair is, ontvangen we toch steeds vaker video-sollicitaties. Met een video presenteer je jezelf anders. Het is een prima...
BlogSearch

Zes kenmerken voor een sterk, effectief en aantrekkelijk wervingsprofiel

Het werven van een sterke schoolleider of teamleider is een cruciale stap voor elke onderwijsorganisatie. Toch zien we het in de praktijk regelmatig misgaan bij het allereerste begin: het opstellen van een wervingsprofiel. Te algemeen geformuleerd in containerbegrippen als “verbinder” of “coachend leider”. Zonde, want daarmee mis je de kans om echt het verschil te maken. Een goed profiel laat haarscherp zien wie je zoekt en wat jullie als school te bieden hebben. In dit artikel lees je welke zes kenmerken het wervingsprofiel, sterker, effectiever en aantrekkelijker maken en hoe je daarmee de kans op een succesvolle werving aanzienlijk vergroot.