Vera Wiersema, consultant/recruiter, vertelt je meer over werken bij ScoliX
Vrijheid en verantwoordelijkheid, dat is de ScoliX-manier van werken. We leren van elkaar en benutten elkaars expertise. We doen het samen als team, maar je hebt ook de autonomie om zelf iets te initiëren en ontwikkelen. Alles is gerelateerd aan “Wat draagt het bij aan beter onderwijs?”. Altijd.
Vera Wiersema
In het begin kost het tijd om je de ScoliX-systematiek en -informatie eigen te maken. De werklast wordt opgebouwd en tegelijk verbreed, dat maakt het werk interessant. Je moet zelf de grenzen hierin aangeven, maar vaak is het hollen of stilstaan.
ScoliX heeft een enorm arsenaal aan direct inzetbare kennis, zoals over honorering raden van toezicht (RvT) of de overstap naar het RvT-model. Als consultant ben ik echt gesprekspartner. We brengen kennis in de raden en dragen zo bij aan de professionalisering van RvT’s. Met een bestuur of RvT praat ik op strategisch niveau over onderwijs en iedereen heeft als leidraad: “We zitten hier voor de kinderen”. Dat vind ik mooi.
In mijn beginperiode deed ik (advies)trajecten samen met collega’s. Ik kreeg daardoor steeds scherper door waar ik op moest letten en werd er sterker in: de goede vragen stellen, gesprekstechnieken en de juiste informatie uit de organisatie halen om te weten wie of wat daar nodig is. Mijn rugzak raakt steeds gevulder en de diversiteit in opdrachten vind ik leuk. Ik doe nu meer strategische vraagstukken: een visietraject of samen met een nieuwe raad invulling geven aan het toezichtskader. Ik maak steeds meer de beweging naar consultancy, dat gaat organisch.
Het consultant-team heeft regelmatig trainingsdagen. Waar ben je sterk in, waar ligt je kracht? Iedereen ontwikkelt zich op een eigen gebied: coaching, management development, bedrijfsvoering, organisatieadvies, governance, of juist werving na een carrière in de consultancy. Sparren doe ik met collega’s die het meest ervaren zijn op het betreffende terrein. Als consultant specialiseer ik me steeds meer en merk ik “Hier, op dit gebied, voeg ik echt wat toe.” En dan wordt het nóg leuker.
Meer informatie? Neem contact op
Bent u als (leidinggevend) onderwijsprofessional benieuwd naar de ontwikkelingen op uw vakgebied? Of bent u gericht of oriënterend op zoek naar een volgende stap?