Loont investeren in talent? En, hoe doe je dit dan? Binnen het voortgezet onderwijs is de uitstroom van leidinggevenden door pensionering iets gedaald. Dat neemt echter niet weg dat het tekort blijft. In de drie grote steden blijkt dat het schoolleiderstekort tussen de 4,8% en 5,8% ligt. En binnen het primair onderwijs is het tekort ruim 13%. Zorgwekkend, want als we naar de toekomst kijken wordt dit alleen maar groter. Uit onderzoek van Intelligence Group (2022) in opdracht van ScoliX blijkt namelijk dat 45% van de ervaren schoolleiders in het primair onderwijs 55 jaar of ouder is en dus binnen afzienbare tijd het onderwijs verlaat. Tijd om binnen het strategisch persoonsbeleid echt werk te maken van ontwikkelperspectief voor leraren en docenten.  

Hoe spot je latent talent in je organisatie?

  1. Kijk binnen je organisatie. Welke medewerkers vallen op? Wie geeft in een ontwikkelgesprek aan open te staan voor een nieuwe uitdaging? Kortom, waar zitten de potentials die je kunt opleiden tot schoolleider
  2. Onderzoek of deze potentials de capaciteiten hebben om schoolleider te worden. Screen met een pre-assessment op drijfveren, persoonlijkheid en maak het leerpotentieel zichtbaar.
  3. Bied ruimte om naast een schoolleidersopleiding potentials ook leidinggevende taken uit te laten voeren en vlieguren te maken, onder begeleiding van een ervaren schoolleider of coach.
  4. Zorg voor een plek waar ze kunnen doorgroeien in hun rol om ze te behouden voor de organisatie. Of,wellicht in samenwerking met meerdere organisaties om deze potentials binnen de regio te behouden.
  5. Zorg voor een goede begeleiding van een nieuwe schoolleider gedurende het eerste jaar. 
Spot latent talen in letters als logo

Natuurlijk komt er veel meer kijken bij het opzetten van een dergelijk traject. Wil je hierover sparren, ontzorgd worden of meer weten, bijvoorbeeld over: 

  • Het pre-assessment waarmee wij (startende) directeuren screenen op drijfveren en persoonlijkheid. Een valide instrument dat is ontwikkeld in samenwerking met SLIM Assessements. 
  • Coaching voor (startende) directeuren én bestuurders door gediplomeerde coaches met ruime ervaring binnen het onderwijs.  
  • Maatwerk begeleiding bij het opzetten van een traject voor potentials, passend bij jouw organisatie.