Olaf McDaniel

Sr. consultant/recruiter

Goed onderwijs begint bij goede leidinggevenden. Ik betrek alle stakeholders (zoals bestuurders, directeuren, teamleiders en docenten) bij het proces. Betrek je ze niet? Dan is de kans op succes nihil en gaan vaak de hakken in het zand. Daarom let ik niet alleen op de inhoudelijke meerwaarde, maar let ik ook op zaken die voor het proces heel essentieel zijn.  

portret olaf mcdaniel

Mijn functie bij ScoliX 

Hallo! Bij ScoliX vervul ik voornamelijk een consultancyrol. Dat doe ik in de vorm van onder meer onderzoek en evaluatie. Ik adviseer onderwijsorganisaties, met name gericht op de versterking van bestuurlijke processen. Ik werk aan grotere projecten en begeleid evaluaties bij raden van toezicht. Deze raden train ik ook steeds meer.  

Het resultaat van mijn werk 

Ik voorzie mijn opdrachtgever (zoals een school, sectororganisatie of mbo-raad) van oplossingen voor vraagstukken die hij op dat moment voor zich heeft. Vaak zijn hun vraagstukken problemen, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Soms is de vraag: ‘We doen het goed, maar hoe kan het beter?’ Vaker is het echter een kwestie die moet worden opgelost. Ik start dan een onderzoek en lever vervolgens meerdere concept-oplossingen op. 

Mijn kracht 

Mijn expertise ligt bij het onderzoek en bij het ontwerpen van oplossingen die buiten gebaande paden liggen. Daarbij ontwikkel ik graag instrumenten, zoals ons evaluatie-instrumentarium voor raden van toezicht: ‘Spiegels+’ of de training ‘serious gaming’. Ik heb veel bestuurlijke ervaring mee; ik ben wethouder geweest en heb daarvoor achttien jaar als partner bij een groot adviesbureau gewerkt. Voor die tijd, zat ik veertien jaar bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. 

Wat de klant krijgt 

De oplossing die ik mijn opdrachtgever aanreik, is soms heel operationeel. Bijvoorbeeld een beleidsnotitie waardoor men weer verder kan. Het is in elk geval steeds gericht op het vraagstuk van de opdrachtgever. Daarbij bied ik altijd maatwerk. Dat betekent dat de duur van de opdracht kan variëren van vaak enkele weken of maanden, tot incidenteel meer dan een jaar. Ik werk daarbij zo veel mogelijk proactief en preventief, afhankelijk van de urgentie. Na het aandragen van mijn oplossing blijf ik betrokken: Heeft het gewerkt? Wat is het effect geweest? 

Waarom ScoliX 

Ik kan hier in een aangename en leuke omgeving nog een aantal jaren mooie dingen doen. Ik heb prettige collega’s en geniet van mijn samenwerking met Marcel Bos. Ik heb er al heel wat dienstjaren opzitten, zonder dat ik dat zo ervaar. Ik zou nog best een nieuw avontuur kunnen beginnen, maar ik heb het hier naar mijn zin. Dus, en dat zeg ik grappend, tenzij mij de baan van Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt aangeboden, ga ik hier niet meer weg! 

Buiten ScoliX om 

Naast dit werk, zit ik in een aantal raden van toezicht en in de gemeenteraad van mijn woonplaats Leiderdorp. Het leuke van lokale politiek vind ik, is dat je gelijk het verschil merkt in de besluiten die je neemt. Als ik in het dorp fiets en zonnepanelen zie liggen, kan ik denken: ‘hé, daar heb ik voor gezorgd!’. Of bij het nieuw aangelegd kunstgrasveld: ‘daar heb ik de financiering voor geregeld!’. Ik hou van uitdagingen, of die nu intellectueel of sportief zijn. 

Meer informatie? Neem contact op

Bent u als (leidinggevend) onderwijsprofessional benieuwd naar de ontwikkelingen op uw vakgebied? Of bent u gericht of oriënterend op zoek naar een volgende stap?