De ontbrekende schakel in de begeleiding voor startende schoolleiders

In de staat van de schoolleider van de Academie & Vakvereniging Schoolleiders (AVS) wordt beginnersbegeleiding als één van de vier belangrijkste thema’s voor de komende tijd genoemd.

Terecht, blijkt uit de Monitor professionele ontwikkeling schoolleiders die Oberon en Kohnstam uitvoerden in opdracht van de VO-Academie. Maar liefst 75% van de ondervraagde 557 schoolleiders heeft geen inwerk- of begeleidingsprogramma aangeboden gekregen en bij 33% in beperkte mate.

Door de krapte onder ervaren schoolleiders worden vacatures steeds vaker ingevuld door starters die al dan niet een managementopleiding of schoolleidersopleiding hebben afgerond. Het bestaande aanbod aan opleidingen en trainingen is vooral theoretisch en algemeen. Het aanbod aan scholing, trainingen en cursussen richt zich bovendien vooral op persoonlijk leiderschap, onderwijsontwikkeling, teamvorming etc. Echter, dat biedt vaak niet de ondersteuning die in de cruciale startfase nodig is. Wat in het totale aanbod ontbreekt is een vorm van praktijkgerichte maatwerkbegeleiding in de context waarin de schoolleider start: training on the job.

1 op 1 coachingssessie

Wat houdt traning on the job als een waardevolle aanvulling op het begeleidingsprogramma voor startende schoolleiders in?

Deze vorm van begeleiding helpt de startende schoolleider bij het uitvoeren van hun werk op praktische zaken. Hoe geef ik in de context van mijn organisatie met mijn leiderschapsstijl uitvoering aan:

  • De kwaliteitszorg;
  • Het opzetten van een goede gesprekscyclus;
  • De formatieplanning, dossieropbouw bij slecht functioneren;
  • Het terugdringen van de werkdruk;
  • Het vormen en organiseren van een sterk en herkenbaar directieteam etc.

Uitgangspunten bij training on the job zijn:

  • De begeleiding bestaat uit doelgerichte ondersteuning in bestaande praktijksituaties;
  • De begeleiding is gericht op de specifieke rol van de betreffende schoolleider in de context van de eigen school;
  • De begeleiding richt zich in eerste instantie op de meest urgente onderwerpen op de to do-lijst van de startende schoolleider;
  • De begeleiding kost de startend schoolleider geen extra tijd, maar levert tijd op..

Bij training on the job gaat het erom dat je snel en goed praktisch aan de slag kunt gaan in je nieuwe rol  in de veeleisende dynamiek van het onderwijs. Hiermee onderscheidt training on the job zich van coaching die doorgaans meer gericht is op persoonlijke ontwikkeling, leiderschapsvraagstukken en professionele dilemma’s.

Aanpak

Elk traject begint met een eerste analyse van de situatie:

  • Context van de school en/of organisatie;
  • Achtergrond, persoonlijkheid, wensen en ideeën van de schoolleider;
  • Informatie uit een ontwikkelassessment, een TTSI-analyse, Management Drives etc.;
  • Informatie uit het wervingstraject
  • De door de startende schoolleider verzamelde informatie over het onderwijs, de organisatie, het personeel en de leerlingen in de fase van verkennen, verbinden en hechten (m.b.v. bijvoorbeeld “Versterk jouw schoolleiderschap in de eerste 100 dagen op school”, In Mundo).

Vervolgens verkennen we samen welke aanpak het beste aansluit bij de vraag. Enkele voorbeelden waarbij de begeleider:

  • wekelijks in de school is om met de schoolleider bijeenkomsten en vergaderingen voor te bereiden, een opzet voor een beleidsnotitie te maken of de agenda voor de komende week door te nemen.
  • ondersteunt bij een aantal urgente kwesties waar sprake is van achterstallig onderhoud.
  • als observant bij het directieoverleg is en praktische feedback op de agenda, de voorbereiding, de groepsdynamiek en de rolverdeling geeft.
  • ondersteunt bij één of meer professionele thema’s zoals: het ontbreken van een aanspreekcultuur of een chaotisch dagelijks rooster door de alle bijzondere activiteiten in een buiten school.
  • het directieteam ondersteunt in het ontwikkelen van een rolverdeling die minder gericht is op hiërarchie en meer op een collegiaal schoolleidersteam (vooral van belang als de schoolleider vanuit de eigen schoolorganisatiekomt).
  • ondersteunt bij het opzetten van een efficiënte en duidelijke interne en externe communicatiestructuur.
Heb je interesse? Neem contact op.

Meer informatie? Neem contact op

Bent u als (leidinggevend) onderwijsprofessional benieuwd naar de ontwikkelingen op uw vakgebied? Of bent u gericht of oriënterend op zoek naar een volgende stap?