In de staat van de schoolleider van de Academie & Vakvereniging Schoolleiders (AVS) wordt beginnersbegeleiding als één van de vier belangrijkste thema’s voor de komende tijd genoemd.
Terecht, blijkt uit de Monitor professionele ontwikkeling schoolleiders die Oberon en Kohnstam uitvoerden in opdracht van de VO-Academie. Maar liefst 75% van de ondervraagde 557 schoolleiders heeft geen inwerk- of begeleidingsprogramma aangeboden gekregen en bij 33% in beperkte mate.
Door de krapte onder ervaren schoolleiders worden vacatures steeds vaker ingevuld door starters die al dan niet een managementopleiding of schoolleidersopleiding hebben afgerond. Het bestaande aanbod aan opleidingen en trainingen is vooral theoretisch en algemeen. Het aanbod aan scholing, trainingen en cursussen richt zich bovendien vooral op persoonlijk leiderschap, onderwijsontwikkeling, teamvorming etc. Echter, dat biedt vaak niet de ondersteuning die in de cruciale startfase nodig is. Wat in het totale aanbod ontbreekt is een vorm van praktijkgerichte maatwerkbegeleiding in de context waarin de schoolleider start: training on the job.